Speciale verlichting, afwijkende wieldoppen, grotere bumpers, uitgesneden achterspatborden... De Citroëns die in het Belgische Vorst werden gemaakt, weken op tal van punten af van de in Frankrijk gebouwde modellen. Administratief werd echter niet alles even goed bijgehouden en het reconstrueren van de geschiedenis van de in Vorst geproduceerde auto’s leverde dan ook flink wat puzzel- en speurwerk op. Aan de hand van originele documenten, gesprekken met mensen die in de fabriek gewerkt hebben, publicaties over de fabriek en analyses van auto’s die in Vorst geproduceerd zijn, kwam echter meer dan genoeg informatie aan het licht om een boek mee te vullen.
‘Les filles de Forest’ beschrijft de productie en evolutie van de in Vorst gebouwde tweecilinder Citroëns, van de eerste 2cv A uit 1952 tot en met de laatste Visa die in 1980 van de band liep, en alle modellen daar tussenin, zoals de Citroën Ami, de Dyane, de Méhari en de LN. Maar ook exotische voertuigen zoals de Radar en de Lohr komen aan bod. Overzichten van carrosseriekleuren, bekledingsstoffen, productiecijfers en chassisnummers per type en per jaar completeren dit 360 pagina’s dikke boek, samen met honderden afbeeldingen, waarvan sommige nooit eerder werden gepubliceerd.
Les filles de Forest - de in België geproduceerde tweecilinder Citroëns
Nederlands
Vincent Beyaert
met bijdragen van Hugo Veldkamp
978-90-815208-3-6
22 x 24 cm, 360 pagina’s
Full color, harde kaft
Citroën en Parijs: al meer dan honderd jaar zijn ze met elkaar verweven en tal van plekken in de stad hebben een historische link met ‘ons’ merk. En wat is er nou leuker dan deze plekken te bezoeken en hier bijna letterlijk in de voetsporen van André Citroën te treden? Met dit overzicht van de belangrijkste points of interest wijst Citrovisie je de weg.
Bonne route!
Je kunt het je tegenwoordig haast niet meer voorstellen: twee auto’s van hetzelfde merk en type, die toch compleet van elkaar verschillen omdat ze elk in een andere fabriek zijn geproduceerd. In de jaren ’50 en ’60 was het echter heel normaal dat de Citroëns voor bijvoorbeeld de Nederlandse en Belgische markt, die in de Belgische plaats Vorst werden gebouwd, flink afweken van auto’s die in Parijs van de band liepen.
‘Les filles de Forest’ geeft een prachtig overzicht van alle tweecilinder Citroëns die door de jaren heen in Vorst gebouwd zijn en per model worden alle specifieke punten uitgebreid in woord en beeld belicht. Een onmisbaar naslagwerk voor de liefhebber!